Logg inn

Logg inn med ditt passord for å redigere hjemmesiden!

Skriv inn epostadressen din (må være den som er registrert på Mekke), og trykk på "Send meg passord" for å bli tilsendt nytt passord på epost.

Historie

Furulund Kro åpnet første gang i 1936 eller 1938. Brødrene Terje og Odd Jørvum overtok sammen med sine koner driften i 1981. På den tiden hadde kroa nattåpent, med unntak av natt til lørdag og natt til søndag. Yrkessjåførene utgjorde da det meste av kundegrunnlaget, og de kom til alle døgnets tider. I et avisutklipp fra Sarpsborg Arbeiderblad julaften 1982 uttaler Odd Jørvum: "...dette er ikke et sted hvor man slår seg til for hele livet.... Men vi bli her i hvert fall i to år til." Siden da har mye forandret seg her på Furulund, men en ting er som da; Terje og Odd har fortsatt ansvaret for driften!

bilde

Terje og Odd driver ikke bare med krovirksomhet. Tidlig på 1980-tallet startet de opp Convoy Mail General Store. Mesteparten av salget foregikk på postordre. Terje satte selv opp layouten til katalogen og hele familien var med på montering og utsending av kataloger.

bilde

Utklipp fra Tønsbergs Blad juni 1990

Da E18 ble lagt om i 1991 så Terje og Odd muligheten til å utvide krodriften i nye retninger. Mange mente det var galskap å bygge ny kro samtidig som grunnlaget for driften så ut til å forsvinne. Den nye krobygningen stod ferdig og åpnet i mai 1990. Den nye kroa fikk nye fine selskapslokaler og brødrene Jørvum bestemte seg for å satse mer på catering og selskaper.

Omleggingen av veien tok sin del av lastebilsjåførene og annen tilfeldig trafikk, men nedgangen var ventet og mange av de faste kundene fortsatte å stoppe på Furulund Kro, selv om det innebar en liten tur om "gamle E18". Samtidig fikk kroa et litt mer familievennlig uttrykk, slik at en større del av lokalbefolkningen fikk øynene opp for Furulund.

Midt på 1990-tallet fikk Terje og Odd en større økonomisk utfordring enn den som fulgte omleggingen av veien. Plutselig forsvant mange av lastebilsjåførene fra Furulund Kro nærmest over natten! Tilbake stod to forvirrede kroeiere. Det som hadde vært utslagsgivende var de nye kjøre- og hviletidsbestemmelsene. Flere sjåfører ytret ønsker om å kunne stoppe på Furulund, men kunne altså ikke på grunn av at det ikke passet med kjøre- og hviletidene. Med et betydelig redusert kundegrunnlag ble det slutt på nattåpen Furulund Kro.

I 1993 begynte industriområdet på Borgeskogen å utvikle seg. September dette året flyttet den første bedriften inn. Samtidig ble det lagt planer om et skikkelig truck stop på Borgeskogen. Furulund Kro inngikk avtale med Norske Fina om et samarbeid for å få til et truck stop. Midt på 1990-tallet ble det vurdert å flytte hele Furulund Kro opp til Borgeskogen, for å komme nærmere alle lastebilsjåførene, samt å være et tilbud til bedriftene som slo seg til på Borgeskogen. Den nye krobygningen skulle ikke selges, men bli Convoy Mail butikk og lager og kontor for postordrefirmaet. Furulund begynte i det små på Borgeskogen med en mindre "filial" som hadde mest likhet med et gatekjøkken. Furulund fikk ikke det fotfestet som var ønsket på Borgeskogen og samtidig kom de litt trangere økonomiske forholdene, slik at det ble aldri noen flytting til Borgeskogen.


I stedet ble Furulund Kro liggende der den lå og fortsatt ligger. Kundene kom flere og flere og tidlig på 2000-tallet ble det gjort klart for nytt kjøkken på kroa. Byggestart var i 2003 og i 2004 stod det nye kjøkkenet ferdig. Det gamle kjøkkenet ble nye sitteplasser for våre gjester.

En kro forbindes gjerne med overnatting, og samtidig med utbyggingen av kjøkkenet ble det også planlagt hyttegrend på Furulund, med tilsammen 18 hytter. Hyttegrender er ikke like fort gjort som et påbygg, så det skulle ta litt tid før hyttene stod ferdige. Hyttene ble laftet av det samme firmaet i Sverige som stod for krobygningen. De ble laftet ferdig i Sverige, merket og nummerert og kjørt til Furulund Kro. Her var det i hovedsak Terje Jørvum selv som stod for oppføringen av hyttene sammen med sønn og svigersønn.

De tre første hyttene ble leid ut første gang i juli 2008 og de tre neste hyttene stod ferdig ikke lenge etter. Kort tid etter at de første seks hyttene stod ferdig begynte arbeidet med de neste tre hyttene. Etter 9 hytter ferdig ble det en pause i hyttebyggingen. Da var det tid for nytt lager, kontor og butikkbygg.

I løpet av desember 2011 og januar 2012 flyttet Convoy Mail-butikken over i det nye bygget. Truck Shop begynte å bruke lageret fra slutten av november 2011, for å slippe å flytte store mengde varer flere ganger når det kom nye vareleveranser. Kontoret ble flyttet sammen med butikken. Flyttingen har tatt sin tid, siden det ikke har vært noen hast med å forlate de tidligere lokalene, og noen ting har kanskje fortsatt ikke helt funnet sin plass, men det har vært veldig positivt å komme inn i nye lokaler.

Sommeren 2012 stod hytte 12 ferdig, den fjerde store hytta. Dermed var 10 uteleiehytter på plass. Hytte 11 har vært under bygging lenge, den fikk stå vinteren over så tømmeret fikk satt seg skikkelig før den ble innredet. Når hytte 10 endelig kom som byggesett fra leverandøren satte vi i gang med bygging og innreding av begge hyttene. 3. juni 2015 ble de leid ut for første gang begge to, samtidig var dette også første natten vi har leid ut samtlige 12 hytter! Det har vært god pågang fra ovenattingsgjester her hos oss, med en lett blanding av arbeidere som bygger ny firefelts E18, privatpersoner på gjennomreise og personell innleid på kortere basis for å utføre jobber for firmaer på Borgeskogen og ellers i distriktet.

Etter den nye veien åpnet sommeren 2014 og er i full drift er vi spent på hvor driften stabiliserer seg etter litt sviktende besøkstall under veibyggingen. Hyttene våre har vært veldig populære hele våren, og vi har vært fornøyde med besøkstallene i sommer også. Vi står på som tidligere og håper på gode tall i fremtiden også! 

Tidlig på høsten 2018 stod hytte 13 og 14 ferdig. Hytte 13 og 14 har samme størrelse som alle hyttene med ett soverom, men de har begge fått 2 soverom. De er tenkt til arbeidere som kun er her og sover før de drar på jobb igjen, og som kanskje ikke har behov for like stor stue som f eks en familie på helgebesøk. Hytte 15 stod ferdig høsten 2019. Den er på størrelse med hytte 3 og 9, men har fått 3 soverom og litt mindre stue. Ved oppstart ble det prosjektert 18 hytter, men vi kommer til å holde oss på 15 en stund.

bilde


AsfalteringOktober 2021 fikk vi endelig asfalt på parkeringen vår. Det beste med det er at det reduserer støvingen om sommeren, og det letter snørydding om vinteren. I tillegg kan det gi god effekt på bilder. Lastebiler på våt asfalt

Vi har de senere årene hatt stor interesse fra Vegvesenet i forhold til å bruke parkeringen vår som døgnhvileplass for lastebiler. Det har vel vært gjort i praksis så lenge vi har drevet kroa, men det har ikke alltid vært offisielt. I den forbindelse har vi i samarbeid med Vegvesenet bygget et nytt sanitær-bygg på parkeringen som åpnet 15. agust 2023. Dette overtok for det lille toalettet vi satte opp i 2015. Sanitærbygg på parkeringsplassenSanitærbygget har et rom med tilgang til vaskekom, et rom med dusj og toalett (egen betalingsløsning for varmt vann i dusjen), et handikap-toalett og et pissoar. Bygget er døgnåpent, og det er en stor fordel for sjåførene at de nå har tilgang til dusj utenom kroas åpningstider.

30. september 2023 hadde vi offisiell åpning av Johan Thomsens minnekrus-museum i kjelleren på kroa. Terje Jørvum har i årenes løp tillegnet seg det som nå er Norges største og mest komplette samling av Thomsen-krus, og disse står nå utstilt. Utstillingen har også en stor samling dukker. Det er gratis å besøke museet, og man kan besøke det i kroas åpningstider.

 

Del denne siden med andre!

Share on FacebookShare on Twitter

Logg inn